Τελευταία Άρθρα

Δευτέρα, 1 Ιουλίου 2013

Ομορφιά: Κοιτάζοντας πίσω από τον καθρέφτη



Πρώτη μας έγνοια όταν ξυπνήσουμε και τελευταία πριν κοιμηθούμε, η ματιά στον καθρέφτη.(Όχι τόσο συχνά οι άνδρες). Η διερευνητική, διεισδυτική, κριτική, συχνά αυστηρή και ενίοτε επιεικής ματιά που «σκανάρει» στα γρήγορα, εντοπίζει επίμαχα σημεία, αξιολογεί και, βεβαίως, συγκρίνει: με το χθες, με το πέρυσι, με το «παλιά», αλλά κυρίως με τα τρέχοντα πρότυπα ομορφιάς. 

Από αυτά κρίνονται πολλά. Πόσο εύκολα μπορούμε να τα αγνοήσουμε ή έστω να τα παραβλέψουμε;


Στην εποχή της αυτοκρατορίας της εμφάνισης 


Κατ’ αρχάς ξέρουμε όλοι πόσο δύσκολο είναι να αδιαφορήσουμε, να κάνουμε ότι δεν μας αφορούν η εξωτερική εμφάνιση, η ομορφιά και τα πρότυπά της, εφόσον ζούμε στην εποχή της αυτοκρατορίας της εμφάνισης. «Αν θέλεις να έχεις κοινωνική υπόσταση, επαγγελματική επιτυχία, ερωτική ανταπόκριση, φρόντισε να διατηρείσαι όμορφη/ος, μάθε το μυστικό της ομορφιάς». Αυτό το μήνυμα παίρνουμε συνεχώς και από παντού. 


Η Ομορφιά, αυτό το υπέρτατο αγαθό, μοιάζει εξ ορισμού να μας αφήνει απ’ έξω. Εμάς, τους καθημερινούς, κοινούς ανθρώπους, που αν μας ρωτήσουν, μπορεί να περιγράψουμε την εμφάνισή μας με ένα σύντομο και αμείλικτο «όχι εντελώς χάλια», με τα παραπανίσια κιλά ή τις ανύπαρκτες καμπύλες, τη στραβή μύτη, τα μαλλιά-πράσα, τις παχουλές γάμπες, τα πεταχτά δόντια, τα κοντά πόδια, την πλαδαρή κοιλιά, τα σημάδια στο δέρμα και ό,τι τελοσπάντων κουσούρι κουβαλά η καθεμία και ο καθένας. 


Σαν βρισιά Πράγματι, όλα αυτά ηχούν τόσο άσχημα, σχεδόν σαν βρισιές, ειδικά σε σύγκριση με το πόσο ποιητικά ηχούν τα «αντίθετά» τους, οι εκφράσεις δηλαδή που περιγράφουν την εικόνα ενός «ιδανικά όμορφου» ανθρώπου: οι χυμώδεις καμπύλες, το αρχαιοελληνικό προφίλ, τα μεταξένια μαλλιά, οι χυτές γάμπες, το αστραφτερό χαμόγελο κλπ. 


Ας προσγειωθούμε Κι όμως, τα πρώτα δεν περιγράφουν παρά έναν κανονικό άνθρωπο, που είναι ένας μοναδικός συνδυασμός κάποιων πολύ ωραίων και κάποιων λιγότερο ωραίων στοιχείων, τα οποία ο καθένας από εμάς ανα­δεικνύει ή κρύβει με το δικό του ιδιαί­τερο τρόπο: Όλα αυτά μαζί φτιάχνουν την ιδιαίτερη ομορφιά και γοητεία του. 


Ένα αισιόδοξο μήνυμα


Σε μια τέτοια φιλοσοφία στηρίζεται η ομολογουμένως πρωτοποριακή σειρά διαφημίσεων των καλλυντικών γνωστής εταιρείας, που τόλμησε να χρησιμοποιήσει ως μοντέλα της
γυναίκες πολλών και διάφορων ηλικιών και διαστάσεων, με ατέλειες, «ψωμάκια» και ρυτίδες, αλλά και με μία ακτινοβολία μεταδοτική, που έμοιαζε να λέει: «Είμαι ευχαριστημένη μ’ αυτό που είμαι και δεν ντρέπομαι να το δείχνω!». 


Μια νύξη απαισιοδοξίας


Όμως, η καθημερινή πραγματικότητα για τις γυναίκες είναι σκληρή. Στο διαδικτυακό φόρουμ και σε μια έρευνα που λάμβανε χώρα παράλληλα με τις διαφημίσεις αυτές, τα αποτελέσματα ήταν θλιβερά: Ένα πολύ μικρό ποσοστό -στη Γαλλία χαρακτηριστικά ήταν 1%- των γυναικών (δηλώνουν ότι) βρίσκουν όμορφο τον εαυτό τους. Με ποια κριτήρια;

Ξεριζώνονται τα πρότυπα; 


Αν το σκεφτεί κανείς καλά, τα πρότυπα ομορφιάς δεν είναι απλώς κάτι που μια βιομηχανία ομορφιάς (μόδας, καλλυντικών, φαρμάκων κλπ.) καθορίζει και από τα οποία εμείς παθητικά και άθελά μας επηρεαζόμαστε, αλλά κάτι που εμείς οι ίδιοι έχουμε ενστερνιστεί, αφομοιώσει και που συντηρούμε -παραδόξως- σε πείσμα πολύ συχνά της ίδιας της προσωπικής μας ευτυχίας. 


Αυτό μοιάζουν, τουλάχιστον, να λένε οι χιλιάδες γυναίκες που τριγυρνούν καθημερινά απογοητευμένες από την εμφάνισή τους, το σώμα τους, το βάρος τους… 

Πηγή: www.google/Γυναίκες κι ομορφιά.